ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1
Χωρισμός της τάξης σε ομάδες (ομάδες πχ. των 4 ατόμων)
Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ασχοληθεί με μία τραγωδία πχ. του Ευριπίδη (αν η δραστηριότητα αφορά στους τραγικούς ποιητές) [αν πχ. αφορά στην ιστορία του Θουκυδίδη, κάθε ομάδα αναλαμβάνει από έναν τόμο].
Για παράδειγμα:
1η ομάδα: Μήδεια
2η ομάδα: Ελένη
3η ομάδα: Εκάβη
4η ομάδα: Ικέτιδες
5η ομάδα: Άλκηστις
........
Τις τραγωδίες μπορεί να τις ορίσει ο καθηγητής ή να επιλέξουν οι ίδιοι οι μαθητές (κάθε ομάδα χωριστά) μέσω των ετικετών του ιστολογίου.
Η κάθε ομάδα θα ασχοληθεί με τέσσερα (4) αποφθέγματα, είτε το κάθε μέλος με ένα της επιλογής του σε συνεννόηση με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας είτε - περισσότερο ομαδοσυνεργατικά - η κάθε ομάδα στο σύνολό της θα ασχοληθεί από κοινού με 4 αποφθέγματα.
Αν ο χρόνος δεν επαρκεί, μπορεί η κάθε ομάδα να ασχοληθεί με ένα μόνο απόφθεγμα.
Ο καθηγητής δίνει δικαίωμα σχολίου στο ιστολόγιο σε όλους τους μαθητές που συμμετέχουν στη δραστηριότητα.
Ερώτημα δραστηριότητας: Να σχολιάσετε το σχετικό απόφθεγμα. Συμφωνείτε ή όχι με τη σκέψη που εκφράζει ο τραγικός ποιητής; Κατά πόσο η άποψή του είναι επίκαιρη στις μέρες μας και γιατί;
Γενική ερώτηση σχετικά με τον Ευριπίδη: Ο Ευριπίδης έχει χαρακτηριστεί "από σκηνής φιλόσοφος". Να επιβεβαιώσετε ή όχι την άποψη αυτή λαμβάνοντας υπόψη σας το σχολιασμό που κάνατε στο απόφθεγμα με το οποίο ασχοληθήκατε.
Οι απαντήσεις των μαθητών θα δοθούν στα σχόλια κάτω από το κάθε απόφθεγμα.
Δίνεται χρόνος σε όλες τις ομάδες να διαβάσουν τις εργασίες όλων των ομάδων μέσω του ιστολογίου.
Η κάθε ομάδα καλείται να σχολιάσει τις απαντήσεις-σχολιασμούς των άλλων ομάδων.
Η κάθε ομάδα καλείται να επιλέξει το "καλύτερο" απόφθεγμα της τραγωδίας με την οποία ασχολήθηκε και να το δηλώσει στην ολομέλεια της τάξης. Ακολουθεί ψηφοφορία στην ολομέλεια για το καλύτερο απόφθεγμα όλων των ομάδων και αφού επιλεγεί το "καλύτερο" καλούνται οι μαθητές που επιθυμούν, και έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν, να φροντίσουν για την αισθητική επεξεργασία του (φόντο, περίγραμμα, φωτογραφία του Ευριπίδη...) και στη συνέχεια για την τοιχοκόλλησή του στην τάξη.Εναλλακτικά, μπορούν να επιλεγούν και τα πέντε αποφθέγματα της κάθε ομάδας και να τοιχοκολληθούν μετά τη σχετική επεξεργασία σε διάφορες τάξεις ή στους διαδρόμους του σχολείου.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Κάθε ομάδα επιλέγει ν' ασχοληθεί με έναν αρχαίο κλασικό της αρεσκείας της -μπορεί, βέβαια, να το ορίσει αυτό ο ίδιος ο διδάσκων.
Για παράδειγμα:
1η ομάδα: Ευριπίδης
2η ομάδα: Σοφοκλής
3η ομάδα: Αισχύλος
4η ομάδα: Ηρόδοτος
5η ομάδα: Δημοσθένης
.........
Τα μέλη της κάθε ομάδας - σε συνεννόηση μεταξύ τους - επιλέγουν ένα διαφορετικό έργο του ίδιου συγγραφέα (μια τραγωδία, ένα ρητορικό λόγο, έναν τόμο ιστορίας, κλπ.)
Για παράδειγμα, στην 1η ομάδα (Ευριπίδης) [ο διδάσκων καλό είναι να δώσει και ένα όνομα σε κάθε ομάδα, πχ. "οι Ευριπιδικοί", "οι Δημοσθενικοί", κλπ.] επιλέγει το κάθε μέλος της μία τραγωδία (πχ. ο ένας μαθητής την "Ελένη", ο άλλος τη "Μήδεια", ο τρίτος την "Εκάβη", ο τέταρτος τις "Ικέτιδες"). Στη συνέχεια ο κάθε μαθητής επιλέγει το απόφθεγμα το οποίο θα επεξεργαστεί και θα σχολιάσει.Εναλλακτικά, και πιο ομαδοσυνεργατικά, καλείται η κάθε ομάδα στο σύνολό της να επιλέξει τις πχ. για την 1η ομάδα πέντε τραγωδίες ή και τη μία (ανάλογα με το χρόνο που θα αφιερωθεί στη δραστηριότητα) με τις οποίες θα ασχοληθεί, όπως και το ή τα αποφθέγματα τα οποία και θα σχολιάσει.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η/ΟΙ δραστηριότητα/ες μπορούν να γίνουν διαθεματικές με εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές τη ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ...
Για παράδειγμα, όταν διδάσκει ο καθηγητής στο μάθημα της ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ Γλώσσας το θέμα της ΦΙΛΙΑΣ. Από τις κατηγορίες του ιστολογίου επιλέγονται τα αποφθέγματα που αφορούν στο θέμα της φιλίας. Ή στο μάθημα της ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ πχ. όταν διδάσκεται το ποίημα της Πολυδούρη "Γιατί μ' αγάπησες" με θέμα τον έρωτα, οι μαθητές μπορούν να ανατρέξουν στην κατηγορία του ιστολογίου ΕΡΩΤΑΣ και στα ανάλογα αποφθέγματα της κατηγορίας. (ενδεικτική ερώτηση: Να συγκρίνετε την οπτική του αποφθέγματος για το θέμα του έρωτα μ'αυτήν του ποιήματος). Αλλά και στο μάθημα της ΙΣΤΟΡΙΑΣ (πχ. μάθημα για οποιονδήποτε πόλεμο, τον εθνικό διχασμό, για κάποιον ηγέτη, κλπ.) υπάρχουν στο ιστολόγιο πλήθος κατηγοριών που μπορούν να συνδεθούν με το θέμα και το περιεχόμενο του εκάστοτε μαθήματος και πλήθος δραστηριοτήτων που μπορούν να πραγματωθούν. Ή ακόμα και στη διδασκαλία γραμματικών και συντακτικών φαινομένων στο μάθημα της ΑΡΧΑΙΑΣ ελληνικής γλώσσας υπάρχει η δυνατότητα να αξιοποιηθούν αποφθέγματα του ιστολογίου, αρκεί να γίνει η ανάλογη προεργασία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου