Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2013

ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΤΟΠΟΙ

ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΤΟΠΟΙ ΚΑΙ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥΣ
-Η επιστροφή των μαρμάρων (37)
Επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα (Ελγίνεια μάρμαρα)
ΥΠΕΡ (Επιχειρήματα)
- Η Ελλάδα είναι ο τόπος τους
- Επανένωση των γλυπτών > το μνημείο θα γίνει ενιαίο και ολοκληρωμένο
- Είναι παράνομη η κατοχή τους από το βρετανικό μουσείο
- Ταιριάζουν αισθητικά μόνο στο ελληνικό περιβάλλον
- Καλύτερες, πλέον, δυνατότητες συντήρησης (άλλωστε έχουν υποστεί τα γλυπτά στο παρελθόν ανεπανόρθωτες ζημιές από τους Άγγλους συντηρητές)
- Δυνατότητες φύλαξης και προβολής τους (νέο μουσείο Ακρόπολης)
- Τα γλυπτά είναι η ιστορία των Ελλήνων, η κληρονομιά τους, βασικά στοιχεία της ταυτότητάς τους
- Ο Έλγιν δεν είχε στόχο να τα διασώσει, αλλά να τα υφαρπάξει
- Οι Έλληνες δεν διεκδικούν την επιστροφή όλων των γλυπτών τους που βρίσκονται στο εξωτερικό, αλλά μόνο των γλυπτών του Παρθενώνα
ΚΑΤΑ (Επιχειρήματα)
- Ο λόρδος Έλγιν τα διέσωσε από την καταστροφή
- Νόμιμη η κατοχή τους, αφού υπάρχει ανάλογο σουλτανικό φιρμάνι (οι Έλληνες αμφισβητούν τη γνησιότητά του, και τονίζουν ότι η Ελλάδα βρισκόταν υπό Οθωμανικό ζυγό)
- Οι βρετανοί μπορούν να συντηρήσουν, να φυλάξουν και να προβάλλουν καλύτερα τα γλυπτά από τους Έλληνες
- Με την παραμονή των γλυπτών στο βρετανικό μουσείο η Ελλάδα διαφημίζεται στο εξωτερικό
- Τα μάρμαρα είναι μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς και άρα δεν έχουν τόπο διαμονής
- Αν γίνει η αρχή με την επιστροφή των συγκεκριμένων γλυπτών θ’ αρχίσουν και οι διεκδικήσεις από άλλους λαούς (θα άδειαζαν τα μουσεία του κόσμου)
Να γράψετε μια επιστολή στο Διευθυντή του Βρετανικού μουσείου, στην οποία θα εκθέτετε την επιχειρηματολογία σας για την ανάγκη επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα («Ελγίνεια» μάρμαρα) στον τόπο τους.
Η φυσιογνωμία του Έλληνα (Προτερήματα και ελαττώματά του)
«Το ελληνικό φιλότιμο», «η ελληνική μαγκιά», «όποια πέτρα κι αν σηκώσεις Έλληνα θα βρεις», «χαρακτηριστικό του Έλληνα η φιλαρχία και η διχόνοια», «το μόνο που συνδέει το νεοέλληνα με τους αρχαίους Έλληνες είναι ο τόπος στον οποίο ζουν», είναι μερικά από αυτά που αποδίδονται στον Έλληνα.
Ποια στοιχεία, κατά τη γνώμη σας, συνθέτουν τη φυσιογνωμία του Έλληνα, όπως προκύπτουν μέσα από τα προτερήματα και ελαττώματά του, τα οποία επηρέασαν και επηρεάζουν, θετικά ή αρνητικά, τη ζωή του τόπου;
ΠΡΟΤΕΡΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΩΝ
- Ο Έλληνας δρα περισσότερο με το συναίσθημα παρά με τη ψυχρή λογική. Αυτό τον κάνει περισσότερο ανθρώπινο σε σχέση με άλλους λαούς, σε σχέση με τις αρρώστιες του σύγχρονου δυτικού τρόπου ζωής.
- Φιλοπατρία και θάρρος στους εθνικούς αγώνες (πλήθος ιστορικών παραδειγμάτων το αποδεικνύουν), αλλά και θαρραλέα αντιμετώπιση των δυσκολιών στην καθημερινή του ζωή.
- Εργατικότητα, όπως εκφράστηκε μέσα από τα δημιουργήματα του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, όπως εκφράζεται σήμερα από τους Έλληνες ομογενείς που διαπρέπουν στο εξωτερικό, αλλά και από τους Έλληνες που εργάζονται σκληρά τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα (παρά τις εξαιρέσεις σε διάφορους τομείς του δημοσίου, όπου όμως η ραθυμία είναι θέμα νοοτροπίας).
- Ηθικότητα. Έχει σχέση με το λεγόμενο «ελληνικό φιλότιμο» όσο και με τους ισχυρούς οικογενειακούς δεσμούς (η οικογένεια σίγουρα αποτελεί τον ισχυρότερο και ανθεκτικότερο θεσμό στη χώρα μας)
- Φιλοξενία. Παρά το ότι τα τελευταία χρόνια εξασθενεί παραμένει από τα βασικά προτερήματα του Έλληνα (άλλωστε ο πρώτος από τους θεούς της αρχαιότητας, ο Δίας, είχε και το προσωνύμιο «Ξένιος Ζευς» (θεός της φιλοξενίας)
- Ενότητα των Ελλήνων στις δύσκολες στιγμές. Δυστυχώς όχι σε όλες.
- Ειρηνοποιός και δημοκρατικός λαός (στην αρχαία Ελλάδα άλλωστε γεννήθηκε η δημοκρατία)

ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΩΝ
- Ανευθυνότητα και ω(ο)χαδερφισμός > διεκδίκηση δικαιωμάτων αλλά και αποπομπή των ευθυνών του.
- Επιπολαιότητα > δεν εισχωρεί στην ουσία των πραγμάτων, εύκολη κριτική
- Ο Έλληνας «βλέπει» βραχυπρόθεσμα και όχι μακροπρόθεσμα > έλλειψη ατομικού και κοινωνικού προγραμματισμού, αναζήτηση γρήγορων αποτελεσμάτων και απογοήτευση όταν αυτά δεν έρχονται.
- Ατομικισμός, καχυποψία, συκοφαντία, «κουτσομπολιό» > κλονίζουν τις κοινωνικές σχέσεις
- Εγωισμός και φιλαρχία (χωρίς τις περισσότερες φορές να έχει τα προσόντα), ατομικισμός > οδηγούν στη διχόνοια, το «εθνικό άθλημα των Ελλήνων» σύμφωνα με το Μάριο Πλωρίτη- και όχι μόνο (αποτέλεσμα: εμφύλιοι πόλεμοι, έλλειψη εθνικής ομοψυχίας και κοινωνικής συνοχής >δυστυχία των πολιτών και οπισθοδρόμηση του κράτους)
- Μη αξιοποίηση των πλούσιων –θεωρητικά πάντα- προσόντων του
- Αυτοϋποτίμηση και ξενομανία (αποκοπή από τις παραδόσεις)
- Κυκλοθυμικότητα και αντιφατικότητα Έλληνα (φιλότιμο, εργατικότητα, και ενότητα στις δύσκολες στιγμές, αλλά και ασυνειδησία, αδιαφορία, ανευθυνότητα, διχόνοια…)
- Παρασύρεται από τα πάθη του

ΘΕΜΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΟΜΟΓΕΝΩΝ 1996
Έχοντας παραμείνει αρκετό χρονικό διάστημα σε μια άλλη χώρα, μπορούμε, συγκρίνοντας τον τρόπο ζωής, την οργάνωση, τα προβλήματα και άλλα, να εκτιμήσουμε ορθότερα τη δική μας χώρα.
Ποιες είναι οι σκέψεις και οι απόψεις σας για τη χώρα μας μέσα από τις εμπειρίες που αποκτήσατε στον τόπο τον οποίο ζήσατε;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου